video

Perlantikan
Perasmian
Program bersama rakyat
Ucapan
DUN
Lawatan Kerja
Lawatan luar Negara
Pilihan Raya
Ramadhan
Hari Raya
Perayaan Kaum-kaum lain
Bencana Alam
Masjid

Foto

Perlantikan
Perasmian
Program bersama rakyat
Ucapan
DUN
Lawatan Kerja
Lawatan luar Negara
Pilihan Raya
Ramadhan
Hari Raya
Perayaan Kaum-kaum lain

Waktu Solat

KALENDER

Followers

Sunday, September 6, 2009

Biodata MB


Dato' Seri Dr. Md Isa Sabu (lahir 1947 di Kampung Kechor, Kangar, Perlis) merupakan Menteri Besar Perlis sejak Mac 2008 setelah diperkenan oleh Raja Perlis. Dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 2008 beliau memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri Bintong, Perlis. Dan baru-baru ini, beliau telah dianugerahkan Darjah Kebesaran Seri Paduka Mahkota Perlis (SPMP) yang membawa gelaran Dato' Seri oleh DYMM Raja Perlis.

Keluarga

Isteri beliau Datin Seri Asiah Asmuni dan mereka mempunyai 7 orang anak. Ibu beliau Mahasa Jusoh, 89, tinggal di Kampung Kechor. Beliau sekeluarga tinggal di Taman Guru Jaya, Kangar, Perlis.

Kerjaya

Dato' Seri Dr. Md Isa merupakan bekas guru di Sekolah Menengah Tengku Sulaiman Tunjung.

Beliau memiliki Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) dalam bidang Geografi dari Universiti Sains Malaysia (USM). Beliau juga memiliki Ijazah Sarjana dan Doktor Falsafah (PhD) dalam bidang Total Quality Management dari Universiti New Port, USA.

Politik

Dato' Seri Dr. Md Isa pernah menjadi Setiausaha Sulit Kanan kepada Dato' Seri Radzi Sheikh Ahmad yang ketika itu Timbalan Menteri Dalam Negeri pada 1984. Mat Isa memainkan peranan besar dan pernah berjuang bersama bekas Menteri Besar Perlis, Tan Sri Sheikh Ahmad sekitar tahun 50-an dan 60-an.

Beliau merupakan veteran UMNO Perlis dan mula menjadi wakil rakyat sejak 1986 lagi. Pada 1995, beliau bertanding kerusi Parlimen Kangar dan menjadi Ahli Parlimen Kangar sepenggal sahaja. Pada 1990 kembali bertanding kerusi DUN Bintong dan dilantik sebagai Exco Pertanian sehingga 1995.

Pada 1995, beliau bertanding kerusi Parlimen Kangar dan menjadi Ahli Parlimen Kangar untuk sepenggal sahaja.

Pada 1999, Dato' Seri Dr Md Isa mengalahkan calon PAS Mohd Anuar Mohd Tahir dengan majoriti 2,110 undi. Dr Md Isa mendapat 4,882 undi manakala Mohd Anuar 2,772 undi. Beliau dilantik lagi sebagai Exco Pelancongan dan Alam Sekitar.[1]

Tetapi pada 2004 beliau tidak dicalonkan bertanding.

Perlantikan Menteri Besar

Setiausaha Sulit kepada Raja Perlis, Moh Adib Zakaria menyerahkan kenyataan media kepada wartawan di Istana Siraj pada hari Jumaat, 14 Mac 2008 menyatakan Dr Md Isa Sabu dilantik Menteri Besar Perlis menurut Perlembagaan Negeri, Artikel 39 (2) Undang-Undang Tubuh Negeri Perlis. Dia kemudiannya mengangkat sumpah pada 17 Mac 2008[2].

Pautan Luar Mengenai Perlis

Blog Archive

Kerajaan Negeri Perlis


Lagu Negeri Perlis

Bendera Negeri Perlis

Peta Negeri Perlis

Jabatan Negeri Perlis